Waalwijkse VVD: Wees creatiever in het voorkomen van vuurwerkschade

WAALWIJK – Tijdens Oud en Nieuw is er voor bijna 20.000 euro aan vuurwerkschade aangericht in de gemeente Waalwijk. Wat de Waalwijkse VVD betreft zouden eigenlijk de daders, dan wel de ouders van de daders, moeten opdraaien voor de kosten van de schade. Dit blijkt in de praktijk echter moeilijk tot niet uitvoerbaar. Daarom is het volgens de partij effectiever om meer werk te maken van het voorkomen van vuurwerkschade. Dit kan door inwoners bewuster te maken van wat de vernielingen  precies aan gemeenschapsgeld kost. Dat stelt de partij in een set schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Vernielde (verkeers)borden, afvalbakken en ambtenaren die rotzooi moeten opruimen. De schade door de jaarwisseling kost de gemeente Waalwijk dit jaar bijna 20.000 euro. Wat de Waalwijkse VVD betreft moet dat anders, stelt de partij in een set schriftelijke vragen. Volgens de partij zouden eigenlijk de daders, dan wel de ouders van de daders, moeten opdraaien voor de kosten van het vernielen van publieke voorwerpen. “De belastingbetaler draait nu op voor deze onzin in plaats van de daders, dat is onacceptabel”, stelt VVD-raadslid Milos Boksan.

Tegelijkertijd realiseert de partij zich ook dat de daders op laten draaien voor de schade en lastige klus is. Volgens de Waalwijkse VVD zou er daarom met name werk gemaakt moeten worden van het voorkomen van vuurwerkschade tijdens de jaarwisseling. Hiervoor haalt de partij in haar vragen verschillende innovatieve ideeën aan uit andere gemeenten.

Zo worden er in verschillende gemeenten letterlijk prijskaartjes gehangen aan bushokjes, bankjes, borden en afvalbakken. Dit om inwoners bewust te maken van de prijs die de samenleving mag betalen als deze dingen vernield worden. Andere gemeenten belonen jongeren juist voor goed gedrag tijdens oud en nieuw door ze mee te laten denken over hoe het geld, dat eerst besteed zou worden aan het herstellen van schade, gebruikt kan worden voor iets dat ten goede kan komen aan jongeren.

Volgens de Waalwijkse VVD zit hier de oplossing. “Het geld dat we nu als gemeente moeten ophoesten voor het herstellen van vuurwerkschade kan aan veel nuttigere dingen besteed worden waar we met z’n allen wat aan hebben’’, vindt het VVD-raadslid. Met de schriftelijke vragen wil de Waalwijkse VVD van het college weten of zij ook het nut van dergelijke preventieve maatregelen inzien om vuurwerkschade tijdens de volgende jaarwisseling zo veel mogelijk te voorkomen.