Waalwijkse VVD: geef starters op de woningmarkt meer kansen met starterslening

WAALWIJK – Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 14 juni heeft een meerderheid van de partijen in de Waalwijkse gemeenteraad ingestemd met het voorstel (amendement) van de Waalwijkse VVD, met ondersteuning van Lokaal Belang en D66, om de mogelijkheden rondom startersleningen te verruimen.

Het aangenomen voorstel zorgt ervoor dat de maximale prijs van een koopwoning, om in aanmerking te komen voor een starterslening, verhoogd wordt naar het landelijke maximum van 355.000 euro. Hiervoor konden starters geen starterslening krijgen als de prijs van een koopwoning hoger was dan 260.000 euro.

De starterslening is een steun in de rug voor mensen die voor de eerste keer een eigen woning willen kopen en kan het verschil overbruggen tussen het wel of niet kunnen kopen van een woning. Het kan dan gaan om zowel een bestaande als een nieuw te bouwen woning. De lening is een tweede hypotheek bovenop op een normale hypotheek De lening is de eerste 3 jaar rentevrij en het maximaal te lenen bedrag is 30.000 euro.

VVD-raadslid Milos Boksan (19) reageert enthousiast op de steun voor het voorstel: ‘’Het helpen van onze starters is broodnodig. Als starter op de woningmarkt is het al moeilijk genoeg om een woning te vinden, laat staan om er een te kopen. Daarom is het belangrijk dat we, naast het verhogen van het bouwtempo, kijken naar maatregelen die een bijdrage leveren aan het oplossen van het woningtekort. De starterslening is daar een onderdeel van. En door de verhoging van de maximale prijs voor koopwoningen zullen er meer starters in aanmerking komen voor een starterslening.’’