Waalwijkse VVD: Zet in op een directe busverbinding tussen Waalwijk en Tilburg

Tijdens de afgelopen raadsvergadering van donderdag 9 maart was een grote meerderheid van de gemeenteraad van Waalwijk het eens met de motie van de Waalwijkse VVD: de gemeente moet zich inspannen voor een directe busverbinding tussen Waalwijk en Tilburg. Momenteel is er al een directe busverbinding met Den Bosch die ervoor zorgt dat Waalwijkers daar kunnen komen. Deze directe verbinding ontbreekt met Tilburg: je doet er ontzettend lang over om daar te komen.

Als Waalwijkers zijn we altijd onderweg. Gaan we niet naar ons werk of naar school, dan gaan we bij vrienden en familie op bezoek. Hoe we ons ook verplaatsen: het is belangrijk om zonder al te veel gedoe van A naar B te komen. Dat de doorstroming goed is, dat je niet ergens in de file moet staan om de stad uit te komen en je te laat komt bij je afspraak. En het is bovenal belangrijk dat onze verkeerssituaties veilig zijn en dat we verkeersaso’s die onze woonwijken beschouwen als racebanen aanpakken. Dat zijn allerlei zaken die in het nieuwe “Mobiliteitsplan” staan die afgelopen donderdag is besproken in de gemeenteraad.

Maar zonder al te veel gedoe van Waalwijk naar Tilburg gaan kan wat de Waalwijkse VVD wel “een tandje beter”. Waalwijk heeft namelijk geen directe busverbinding met Tilburg. De buslijnen 300 en 301 naar Tilburg rijden allebei langs een aantal dorpen en stoppen nog een aantal keer in Tilburg zelf. Dat zorgt ervoor dat je 40 tot 45 minuten kwijt bent om in Tilburg te komen vanuit Waalwijk. “Dat kan en moet echt anders”, stelt VVD-raadslid Milos Boksan.

In tegenstelling tot Tilburg rijdt de buslijn 300 naar Den Bosch als directe verbinding en rijdt de buslijn 301 langs de dorpen. Met de buslijn 300 als directe verbinding ben je daardoor als Waalwijker binnen 20 minuten in Den Bosch. Het is daarom voor de Waalwijkse VVD vreemd dat er geen directe verbinding is met Tilburg. Volgens VVD-raadslid Milos Boksan moet de gemeente daarom in kaart brengen welke maatregelen zij zelf kan treffen om de directe busverbinding met Tilburg alsnog te regelen in de OV-afspraken die richting 2026 worden gemaakt met de Provincie Noord-Brabant.

De VVD-motie, die mede is ingediend door D66 en Samen Waalwijk, geeft het college de opdracht om de gemeenteraad in het laatste kwartaal van 2023 te informeren over welke oplossingsrichtingen mogelijk zijn om een directe busverbinding te regelen met Tilburg.