Waalwijkse VVD wil in navolging op politie uniform ook boa uniform neutraal maken

WAALWIJK – Politieagenten in uniform mogen definitief geen hoofddoeken, kruisjes of keppeltjes meer dragen. Daarvoor heeft de minister de kledingregels laten aanpassen. Maar ook boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) dienen gezag, neutraliteit en veiligheid uit te stralen. Daarom wil de Waalwijkse VVD de neutrale kledingregels van de politie ook laten gelden voor Waalwijkse boa’s. Er is een landelijke richtlijn gemaakt voor gemeenten om dit lokaal te regelen. Over het overnemen van die richtlijn heeft de partij onlangs vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Afgelopen juni maakte demissionair Minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yeşilgöz bekend dat politieagenten in uniform definitief geen zichtbare religieuze symbolen mogen dragen. Hiervoor heeft ze de kledingregels van de politie aangepast. Maar ook boa’s dienen volgens de minister een neutraal uniform te hebben. Daarom heeft de minister een landelijke richtlijn gemaakt en alle gemeenten met klem gevraagd om deze regels over te nemen.

Ook de Waalwijkse VVD is van mening dat de neutrale kledingregels, net als voor politieagenten, moeten gelden voor Waalwijkse boa’s. “Een uniform is niet voor niets een uniform. Het hoort gelijk te zijn voor elke handhaver”, stelt VVD-raadslid Milos Boksan.

Net als de Nederlandse BOA Bond vinden de lokale liberalen dat met het vermijden van enige zichtbare religieuze symbolen de nadruk gelegd wordt op het beschermen en dienen van inwoners, zonder afbreuk te doen aan de individuele overtuigingen of voorkeuren.

Betekent dit dat er dan helemaal geen plek zou zijn voor mensen die zichtbare religieuze symbolen dragen? “Nee, verre van”, zegt Boksan. “Het gaat alleen over het in contact staan met de inwoner. Meer niet. Er is ook genoeg werk waar dat contact er niet is. We willen vooral voorkomen dat een situatie kan ontstaan in de toekomst waarin we er niet aan voldoen en er vervolgens geen duidelijkheid is over wat de regel in Waalwijk is.” Het college buigt zich nu over de vragen van de partij.