Dienstverlening

Wat we willen bereiken

Als gemeente dienen we het gezamenlijk belang, maar hebben we ook de wettelijke taak om diensten te verlenen aan individuele inwoners. Het belang van de inwoners staat hierin altijd voorop. Dat doen we digitaal, of onder vier ogen in het gemeentehuis. Met eenvoudige formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels helpen we alle inwoners en ondernemers vooruit in het leven. Zo voorkomen we wachtrijen, problemen en frustraties. Inwoners hebben voor grotere projecten één contactpersoon bij de gemeente, zodat zij niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.

 

Hoe we dat gaan doen

  • Brieven, formulieren en regelgeving zijn voor iedereen begrijpelijk te lezen.
  • De fysieke, telefonische en digitale bereikbaarheid van de gemeente passen we naar de behoeften van onze inwoners aan.
  • Onze ICT is up-to-date en we werken samen met andere overheden om privacygevoelige informatie te beschermen en identiteitsfraude tegen te gaan.
  • We huren minder externen in en moderniseren de secundaire arbeidsvoorwaarden, zodat we een sterke positie op de arbeidsmarkt krijgen en onze dienstverlening kunnen borgen. Dat scheelt ook nog eens in de kosten.
  • Een transparante overheid vinden wij belangrijk. De gemeente informeert inwoners over gegevens die belangrijk zijn om een oordeel te kunnen vormen over het lokaal bestuur, zoals de besteding van subsidies.
  • De wereld houdt niet op bij de gemeentegrens. De gemeente werkt slim samen met collega’s in de omgeving als dit leidt tot betere oplossingen voor bereikbaarheid, regionale werkgelegenheid of woningbouw.