Wat we willen bereiken

Het is belangrijk dat we ons veilig voelen in onze eigen buurt en huis. Zonder veiligheid geen vrijheid. Wij willen dat iedereen in gemeente de Waalwijk veilig kan wonen, verblijven, werken en ondernemen. Dat de woonwijken niet alleen veilig zijn, maar eenieder zich ook veilig voelt. Maar veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Samen met inwoners en ondernemers zorgt de gemeente daarom voor een veilige leefomgeving. Door met elkaar op te trekken gaan we overlast tegen. We pakken criminaliteit keihard aan en zetten alles op alles om herhaling te voorkomen. Er is helaas nog steeds veel overlast van drugsdealers in onze woonwijken. Dat willen we terugdringen. Overlast van groepen, bijvoorbeeld hangjongeren of internationale medewerkers, pakken we aan.

Hoe we dat gaan doen

• We hanteren een zerotolerancebeleid als het gaat om geweld of bedreiging van onze hulpverleners, journalisten en politici, al of niet in dienst.
  • We accepteren geen geweld, bedreiging of discriminatie tegen onze inwoners vanwege hun afkomst, geslacht of seksuele voorkeur.
  • We zorgen ervoor dat het doen van aangifte zowel digitaal als fysiek mogelijk blijft.
  • We vinden dat politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) zichtbaar moeten zijn in onze wijken en dat boa’s zichzelf effectief mogen verdedigen tegen geweld.
  • We zijn en blijven voorstander van cameratoezicht, bodycams voor boa’s en het verhalen van de kosten van handhaving en vernieling op degene die dat hebben veroorzaakt.